Vhodné zdroje bílkovin - proteinů

Vhodné zdroje bílkovin - proteinů

 

Bílkoviny jsou pro naše tělo stěžejní složkou, kterou dokáže dokonale využít pro růst svalů. Bez nich jim k jejich růstu nepomůže ani to nejlepší cvičení. Ne náhodou slovo protein vzniklo z řeckého proteios. Jeho významem je první či vrcholný. A i takovou funkci právě bílkoviny hrají v zajištění rovnováhy našeho organismu. Jsou pro něj naprosto nepostradatelné.

Bílkoviny by ideálně měly být obsaženy v každém našem jídle. Je dobré dbát na to, abychom jejich zdroje střídali, což znamená využívat k jejich příjmu jak živočišné, tak i rostlinné produkty. Pokud udržujete zdravý životní styl a cvičíte, myslete na to, že po samotném cvičení tělo potřebuje jejich zásobu o to více doplnit. Pokud hubnete, zapomeňte bez jejich dostatečného příjmu na zdárný výsledek Vašeho snažení. Proteiny skvěle zasytí a pomohou  načerpat energii na několik dlouhých hodin. Hubnutí s bílkovinami je efektivní, tělo nehubne svalovou hmotu, ale tuk, a to je bezesporu cílem zdravého hubnutí.

Živočišné proteiny

mají vyšší podíl esenciálních aminokyselin, ale je dobré dávat si pozor na to, aby jejich zdroje obsahovaly menší podíl tuku a cholesterolu. Právě vysoký obsah tuku není ideální. Mezi vhodné zdroje k získání živočišných proteinů patří maso. Není třeba bát se jednotvárnosti při jeho konzumaci. Vhodné je červené, tedy hovězí, především zadní, dále ale i drůbeží např. drůbeží šunka, zvěřina, králičí maso, ale i maso rybí. Kvalitní steak nebo třeba tuňák jsou naprostou bombou, co se týká obsahu proteinů. Dodržujte zásadu, že maso má být libové, drůbeží bez kůže. Jídelníček, který má za úkol doplnit proteiny, ale nemusí být jen o mase. Kombinovat můžete vejce, nejlépe bílek, který nabízí skvělý poměr proteinů v porovnání s nízkou energetickou hodnotou. Dále sýry jako parmazán, ementál, eidam, ale i olomoucké tvarůžky. Nesmíme zapomenout ani na mléčné výrobky, mléko, kefír, tvaroh i bílý jogurt.

Rostlinné proteiny

jsou oproti těm živočišným lehčeji stravitelné, protože mají přirozeně nižší obsah tuku a vyšší obsah vlákniny. Čerpat je můžeme z velkého množství potravin. Například jsou bohatě obsaženy v luštěninách. Výborná je červená čočka, hrách, fazole i cizrna. Následují ovesné vločky, pohanka, quita, amarant, celozrnný chléb i těstoviny. Nejen vegetariáni jistě znají tofu, tempeh nebo seitan. Pokud mezi vegetariány patříte právě Vy, popřemýšlejte nad obohacením Vašeho jídelníčku také o řasu spirulinu, která tvoří až ze sedmdesáti procent přírodní aminokyseliny. Další skvělou zásobárnou bílkovin je sója, sójové maso i různá semínka (mandle, sezamová semínka, mák). Dnes už jsou všechny tyto potraviny běžně dostupné, není tedy nutné se při jejich konzumaci omezovat, lehce se vyvarujeme jednotvárnosti.

Vždy je potřeba brát v úvahu poměr bílkovin v porovnání s energetickou hodnotou. Ideální je samozřejmě vysoký obsah bílkovin, oproti tomu však nízký poměr tuků a energetických hodnot. I při hubnutí je důležité nesnižovat příjem bílkovin, důležité je snížit příjem sacharidů a tuků. Jinak docílíme ztráty svalové hmoty, ne však podkožního tuku. Bílkoviny je efektivnější přijímat rovnoměrně během celého dne, nikoli pouze nárazově. V případě běžné stravy je pro naše tělo ideální poměr živočišných a rostlinných proteinů v poměru 1:1. Vegetariáni musí nahrazovat esenciální aminokyseliny z živočišných zdrojů luštěninami a obilovinami.

Nestíháte si přes den připravovat stravu bohatou na bílkoviny či nemáte čas na svačiny?

Pokud potřebujete zvýšit Váš denní příjem bílkovin, pak můžete využít také speciálních proteinových nápojů, které jich obsahují velké množství a jejich příprava zabere maximálně dvě minuty. Jsou perfektními pomocníky při hubnutí či nabíraní svalové hmoty.

Vyzkoušejte speciálně vyvinutý Challenger, se kterým dosáhnete Vaší vysněné postavy: Chci Challenger!

proteinový nápoj na hubnutí

Zobrazit další / všechny články