Vitamíny pro zdravý život

Vitamíny pro zdravý život

Vitamíny si většinou neumíme vyrobit sami, respektive naše tělo. Bereme je tedy z potravy nebo je doplňujeme syntetickou formou. Jejich nedostatek, či naopak výrazný přebytek, nám může způsobovat různě vážné poruchy v organismu.

Vitamíny rozdělujeme na ty, které můžeme rozpustit ve vodě, a tyto naše tělo vylučuje prostřednictvím moči. To znamená, že nám jimi nehrozí předávkování. Konkrétně jsou to vitamíny typu B a C. Druhou skupinou jsou vitamíny rozpustné v tucích. Ty se nám do těla naopak ukládají, nelze je močí vyloučit, což může vést k hypervitaminóze, neboli jejich přebytku. Týká se to vitaminů A, D, E, K. Náš organismus potřebuje oba typy, pomáhají jej totiž chránit, posilují imunitu (C, E), zrak (A), nervy (B-komplex, E), kosti a zuby (D), srážlivost krve (K). Ale abychom komplexněji pochopili, co je funkcí jednotlivých vitamínů, pojďme si alespoň některé blíže představit.

Vitamín C zná každý, je skvělým pomocníkem v době, kdy bojujeme s nachlazením, protože významně posiluje imunitní systém a snižuje bolestivost svalů. Dokáže bojovat s bakteriemi i viry se kterými jsme neustále v kontaktu. Je tedy dobrý také k prevenci. Působí jako antioxidant a velký pomocník při únavě, která může být způsobena i všudypřítomným stresem.

Vitamíny skupiny B poskytují našemu tělu komplexní službu. Získáme je v mase, rybách, luštěninách, obilovinách, droždí, fazolích, bramborách, vejcích, ořechách. Konkrétně vitamín B1 nám pomáhá bojovat s únavou, nechutenstvím, nesoustředěností. B2 má na starost spalování cukrů a výdej naší energie. B3 dokáže odbourat z krve cholesterol. B6 je potřebný pro efektivní metabolismus tuků a bílkovin. Vitamín B12 posiluje funkci mozku a nervové soustavy, pokud ho přijímáme pravidelně, dokáže tělu navrátit energii a znovu ho nastartovat. Pomůže od melancholických stavů a špatné nálady, funguje i proti chudokrevnosti. Podobně funguje také vitamín B9 známý pod názvem kyselina listová. Má pozitivní vliv na náš mozek, deprese, duševní únavu.

vitamíny

Vitamín A pomáhá při produkci červených krvinek. Ty naše tělo okysličují a tím udržují naši energii aktivní. Má vliv na vývoj kostí, kvalitu naší pleti, ale i funkci pohlavních orgánů. Najdeme ho jak v ovoci, tak i zelenině. Zrovna u tohoto vitamínu je důležité dodržovat doporučené dávkování, abychom naše tělo doslova neotrávili. Víte, že předávkování vitamínem A, může mít v krajním případě i smrtelné následky?

Díky vitamínu D jsme zase schopni získávat a ukládat vápník v kostech. Načerpáme ho ze slunečního záření, případně ho obsahuje rybí tuk, nebo vaječný žloutek.

Nejen muži ocení účinky vitamínu E, který zvyšuje mužskou potenci, zabraňuje neplodnosti, ale také pozitivně působí na náš krevní oběh a díky němu se naše rány hojí mnohem rychleji. Je obsažen v rostlinných olejích, různých semínkách, ořechách i špenátu.

Milovníci červeného vína mohou zaplesat, protože právě v něm se ukrývá vitamín P. Ten obsahuje flavonoidy, díky kterým nám správně funguje cévní soustava. Dokáže léčit rovněž hemeroidy a bércové vředy.

Vitamíny nám slouží k tomu, abychom byli zdraví, mohli jsme žít aktivní život, sportovat, udržovat si potřebnou rovnováhu těla i duše. Jsou důležité nejen pro naše vnitřní orgány, ale také pro naši pleť, nehty a vlasy. K obdobím, kdy je velmi důležité nepodceňovat jejich přísun, patří prodělání nemoci a tedy oslabení imunity, fyzická i psychická zátěž, ale také třeba i těhotenství. Nezanedbávat jejich přísun by neměli samozřejmě ani senioři, kteří velmi často jejich pravidelný příjem podceňují.

 

Nepodceňujte příjem vitamínů! Pro stabilní přísun vitamínů je vhodné používat doplňky stravy v podobě MULTIVITAMÍNŮ: Chci MULTIVITAMÍN

multivitamín

Zobrazit další / všechny články