Vhodné a nevhodné tuky na vaření

Vhodné a nevhodné tuky na vaření 

Aby naše vaření bylo nejen chutné, ale také prospěšné pro naše tělo, je velmi praktické vědět, jaké tuky je k němu vhodné použít. Samozřejmě i využití těch nejkvalitnějších surovin může přijít vniveč jejich nesprávným zpracování, třeba i použitím nevhodného tuku při jejich vaření.

Rafinovaný a nerafinovaný olej

Rozdíl při zpracování předurčuje tuky, tedy oleje, k jejich následnému využití. Rafinovaný olej prošel při výrobě vysokými teplotami, má výživovou hodnotu nižší než nerafinované oleje. Je řídký s průzračnou barvou, bez chuti a vůně. Nerafinovaný olej se lisuje za studena. Kupujeme ho jako olej panenský. Je dražší, a to hlavně proto, že šetrnou formou zpracování si zachovává cenné látky i vitamíny. Neprochází tepelnými ani chemickými procesy, lisuje se za studena a uchovává se ve tmavých skleněných láhvích.

vaření s oleji

Jak tedy potraviny správně připravit ke konzumaci?

Pokud potřebujeme připravit saláty, využijeme vždy oleje, které jsou lisované za studena. V tomto případě tedy hovoříme o panenském olivovém oleji. V případě, že bychom totiž panenský olivový olej zahřáli, zničili bychom jeho skvělé vlastnosti. Na rozdíl od olivového oleje, olej řepkový je tzv. rafinovaným olejem. To znamená, že je vhodný nejen pro kuchyni studenou, ale také pro dušení, restování nebo pečení.

Pokud chceme pokrm vařit, dusit nebo péct, měli bychom použít tuk, který je vyroben právě pro tento typ zpracování potravin. Hodí se tedy rostlinný olej i margarín, který obsahuje vyšší procento tuku. V tomto případě se tedy vyhněte nízkotučným margarínům, které nejsou vyrobeny pro užívání v teplé kuchyni, opět bychom je touto formou zpracování znehodnotili.

Smažení sice nepatří k úpravám jídla, které by patřily k těm nejzdravějším, nicméně, kdo z nás by jej nepoužíval. Opět bychom měli použít tuky, které jsou ke smažení určeny. Lze využít olej řepkový, nebo i olivový, pokud je rafinovaný. Všechny tuky, které v sobě mají vodu, jsou přímo ke smažení nevhodné. Takže i často využívané máslo, nebo i margaríny nejsou ke smažení vhodné. Tím, že obsahují již zmíněnou vodu a bílkoviny dochází při smažení k jejich rozkladu a vzniku škodlivých látek. V případě, že smažíte delší dobu, využijte tuky, nebo fritovací oleje, které jsou pro tento účel speciálně vyrobené. Je možné použít např. vepřové sádlo, nebo Ceres, Omegu, či Lukanu. Což jsou tuky, které při smažení nebudou prskat a přepalovat se a nebudou způsobovat vznik karcinogenních látek.

Vhodné a nevhodné tuky

Vhodné tuky, ke kterým tedy řadíme rostlinné oleje, jsou v našem jídelníčku prospěšné a jsou také zdrojem vitaminů a vícenenasycených mastných kyselin, které si tělo nevyrábí samo a je tedy závislé na jejich příjmu z toho co mu cíleně dopřejeme. Živočišné tuky obsahují cholesterol a nasycené mastné kyseliny, které se bohužel podílí na zvyšování cholesterolu v krvi, proto bychom se jim měli spíše vyhýbat a přijímat je pouze střídmě.

Oleje vhodné pro teplou kuchyni: řepkový, arašídový, avokádový, kokosový, sezamový.

Oleje vhodné pro studenou kuchyni: dýňový, lněný, řepkový, slunečnicový, arašídový, avokádový, kokosový, olivový, sezamový.

 

Zařaďte vhodné tuky do Vašeho jídelníčku. Nevíte si rady? Sestavíme Vám jídelníček na míru.

CHCI JÍDELNÍČEK NA MÍRU

jídelníček přesně na míru

Zobrazit další / všechny články