Základní složky stravy (sacharidy, tuky, bílkoviny)

Základní složky stravy (sacharidy, tuky, bílkoviny)

Sacharidy, tuky a bílkoviny tvoří nedílnou součást naší každodenní stravy, Bez nich by naše tělo nemohlo fungovat.

Sacharidy patří k základní složce potraviny. Jsou důležitým přísunem naší energie. Avšak aby byl jejich příjem v rovnováze, neměli bychom mít jejich větší příjem než výdej. Nevyužité sacharidy se nám totiž ukládají v těle jako tuky a s tím jsou spojena další onemocnění, která posléze vnikají. Sacharidy dělíme na jednoduché (glukóza, glaktóza a fruktóza) a složené sacharidy (škroby). Jednoduché sacharidy jsou tzv. rychlé cukry. Jsou obsažené v rafinovaném řepném cukru, v ovoci, pečivu, rýži, těstovinách, bramborách nebo luštěninách. Přináší nám okamžitou energii, jdou přímo do krve. Složené sacharidy jsou velmi hodnotné, k jejich strávení jsou potřebné enzymy, které je nejprve rozloží, nepřechází tedy ihned do krve a snižují glykemický index. Jsou obsaženy také v bramborách, luštěninách, ovoci a zelenině.

Bílkoviny, neboli proteiny naše tělo využívá pro stavbu a obnovu tělesných tkání. Pokud má tělo nedostatek živin, použije bílkoviny k výrobě energie. To je ovšem vykoupeno spalováním svalové hmoty. Bílkoviny musí ale nejdříve rozštěpit na aminokyseliny. Ty jsou nezbytné k výrobě tkání – svalů, hormonů i trávicích enzymů.

Ty aminokyseliny, které si nedokáže organismus sám vytvořit, nazýváme esenciálními. Tyto dále dělíme na živočišné a rostlinné. Rostlinné bílkoviny jsou obsaženy ve vysokém množství v luštěninách, a to nejvíce v dnes čím dál víc oblíbené sóje. Dnes už víme, že rostlinné zdroje bílkovin dokáží tělu dodat všechny esenciální aminokyseliny. Dříve se předpokládalo, že některé jsou obsaženy pouze v živočišné stravě (v mase, mléce a vejcích). Rostlinné bílkoviny mají nespornou výhodu v tom, že obsahují menší množství tuku, žádný cholesterol a velké množství vlákniny.

Skutečně vysoký obsah bílkovin je právě v masu, vnitřnostech, rybách sýrech, mléce jogurtu vejcích a dalších, bohužel se však tyto bílkoviny podílejí na vzniku cholesterolu a obsahují velké množství tuku.

stravování

Tuky

Jsou pro nás nezbytné kvůli energii. Mají zhruba dvojnásobně větší energetickou hodnotu oproti bílkovinám. Přispívají ke zdraví naší kůže i vlasů, chrání naše vnitřní orgány, izolují je, produkují hormony, regulují tělesnou teplotu a díky nim dokážeme vstřebat vitamíny A, D, E a K. Které jsou rozpustné pouze v nich. Pokud tělu dojde zásoba sacharidů, využije tuky. Je to však krajní řešení. Tuky je potřeba přijímat ve správné míře. Jejich přemíra způsobuje obezitu, nádorová onemocnění a další nemoci.

Které tuky jsou nám prospěšné?

Tuky dělíme na ty, které si tělo umí vytvořit samo, což jsou nasycené mastné kyseliny a na ty, které neumí, což jsou nenasycené mastné kyseliny. Ty první mají podíl na vzniku různých onemocnění, včetně srdečně- cévních a rakovin. Jsou převážně v živočišných tucích a měli bychom je konzumovat výjimečně. Ty druhé je nutné přijímat v potravě. Najdeme je v rostlinných olejích. Umí se spojit s bílkovinami a přeměnit potravu na energii, kdy se při tomto procesu rozloží.

Nevíte, jak si vhodně sestavit jídelníček? Sestavíme ho za Vás.

CHCI JÍDELNÍČEK NA MÍRU

sestavení jídelníčku na míru

Zobrazit další / všechny články