Minerální látky ve stravě

Minerální látky ve stravě 

Minerální látky jsou nezbytnou součástí naší výživy. Nepředstavují pro nás sice žádnou energetickou hodnotu, ale podporují růst našich tkání, látkovou výměnu a jsou součástí vedení nervových vzruchů. Tělo si je neumí vytvořit, to tedy znamená, že jedinou možností jak je získat, je přijmout je z vody a potravy.

Pokud máme vžity špatné stravovací návyky, zcela jistě naše tělo trpí z důvodu nedostatku minerálních látek. K těm, které naše tělo nejčastěji postrádá, patří zinek, železo, vápník, jód, selen i chróm. Existuje ale také druhý extrém, to pokud máme minerálních látek nadbytek.

Minerální látky dělíme na minerály a stopové prvky. Minerálů potřebujeme denně max několik gramů, stopových prvků potřebujeme denně miligramy nebo mikrogramy. Potřeba každého je samozřejmě do jisté míry individuální. Záleží na tom, kolik nám je let, zda jsme žena nebo muž, ale roli hraje i životní prostředí ve kterém žijeme.

Jak by měla vypadat vyvážená strava

Zásady pro vyváženou stravu jsou celkem jednoduché. Stačí stravu udržovat pestrou, konzumovat bychom měli libové maso, ovoce, zeleninu, celozrnné pečivo, oříšky, i mléčné produkty. Poté nebudeme potřebovat žádné doplňky stravy. Neměli bychom se vyhýbat žádné složce potravin a vyvarovat se jídel zaměřených pouze na určitou oblast. Není dobré konzumovat třeba jen zeleninu, ovoce, nebo pouze maso. Variabilita je zkrátka velmi důležitá.

Představme si některé minerální látky trochu blíž:

Vápník – jeho zdrojem jsou mléčné výrobky, tmavě zelená zelenina, ryby. Podporuje naše kosti, zuby, srážlivost krve, nervové přenosy. Jeho nedostatek způsobuje křivici, osteoporózu, křeče. Naopak jeho nadbytek způsobí postižení ledvin.

Chróm – zdrojem je droždí, pivo, arašídy, přírodní cukr, červená řepa, arašídy. Je nezbytný k fungování metabolismu cukrů a tuků, stabilizuje hladinu krevního cukru, pomáhá tlumit chuť na sladké. Nadbytek může poškodit játra i ledviny.

Jód - najdeme jej v mořských rybách a korýších, jodizované soli i oleji z tresčích jater. Bez něj naše štítná žláza nemůže správně fungovat. Jeho nedostatek způsobuje její zvětšení.

Železo – je obsaženo v libovém mase, obilovinách, zelenině a sušeném ovoci. Tvoří součást hemoglobinu, kostní dřeně a je nezbytné pro obnovu krvinek. Jeho nedostatek poznáme podle bledosti, dušnosti, celkové slabosti, způsobuje také apatii. Jeho nadměrná konzumace napomáhá vzniku cirhózy jater.

Selen – k jeho získání nám pomůže konzumace ořechů, je bohatě obsažený také ve vnitřnostech a mořských rybách. Chrání buňky před oxidačním poškozením, stimuluje imunitní systém. Jeho nedostatečné množství v našem těle způsobí svalovou slabost i kardiomyopatii. Přebytkem vznikají střevní potíže a nervové poruchy.

Zinek – jeho zásobárnou jsou vejce, luštěniny, celozrnné obiloviny, játra, tmavé maso, mléko, dýňová semena. Je účinným  jako antioxidant, nezbytný pro zdravý růst, rozmnožování a činnost imunitního systému, zvyšuje stabilitu inzulínu v krvi. Nedostatek způsobuje poruchu růstu, kožní léze, letargie, poruchy imunity, pomalé hojení ran. Přebytkem vznikají horečky, nevolnost, zvracení, průjem a poruchy krve.

Protože minerální látky mají tak významnou roli v našem organismu, měli bychom se místo stravy obsahující tuky, cukry a soli soustředit na pestrou stravu, s čerstvými potravinami. Jakýkoli extrém není dobrý, nedostatek nebo nadbytek neprospívá našemu organismu.

Chci MULTIVITAMÍN

 

Zobrazit další / všechny články