Aminokyseliny a BCAA

Aminokyseliny a BCAA

Aminokyseliny a BCAA, jsou velmi důležitými doplňky sportovní výživy a to nejen v případě silových sportů. Aminokyseliny jsou základní stavební jednotkou všeho, co žije. Především bílkovin a hlavně svalů. Známe 22 aminokyselin, které dělíme na dvě základní skupiny. První skupinu tvoří aminokyseliny esenciální. Ty si naše tělo neumí tvořit samo. Patří k nim valin, leucin, isoleucin, fenylalanin, tryptofan, lysin, methionin, threonin. Tyto získáváme především z masa a luštěnin. Lidé, kteří se rozhodli pro vegetariánskou stravu by neměli jejich přísun podcenit. Druhou skupinou tvoří neesenciální aminokyseliny. Ty si sami vytvořit umíme. Jsou to například glutamin, glycin, alanin či arginin.

K čemu nám aminokyseliny jsou?

Aminokyseliny velmi výrazně podporují růst svalů a navíc nijak nezatěžují trávicí trakt. BCAA jsou esenciální aminokyseliny z rozvětveným řetězcem, přesněji Valin, Leucin a Isoleucin. BCAA hrají významnou funkci v našem organismu. Abychom dokázali dosáhnout velmi dobrého sportovního výkonu, potřebujeme je dostat do těla. Stejně tak je naše tělo využije k rychlé regeneraci po podání sportovních výkonů a tréninků, nebo při zvýšení fyzické námaze.

Svaly se skládají z bílkovin a bílkoviny zase tvoří aminokyseliny. To znamená, že právě BCAA jsou v nich obsaženy také a tvoří jejich vysoký podíl, jsou totiž obsaženy ve svalech až jednou třetinou. Metabolizují se ve svalech a ty je získávají ze stravy a zpracují je s účinností 60 %. V kosterních svalech jsou zastoupeny ze 40 % a jsou zdrojem energie během fyzické námahy, tedy během cvičení, ale také během stresu. Pokud je naše tělo podrobeno fyzické zátěži, sahá do vlastních zdrojů, což znamená, že v samotném průběhu fyzické zátěže se vyčerpává aktuální rezerva cukru v našem těle. V tuto chvíli tělo využívá právě BCAA. Pokud by dostatek BCAA nemělo, dojde k tomu, že využije vlastní svalové bílkoviny, což má za následek mimo jiné také horší regeneraci a úbytek svalů. Což by byla varianta, které se chce minimálně každý sportovec vyhnout jak se říká obloukem. .

BCAA tedy při sportovním výkonu hravě zvládá přeměnu na glukozu, čímž chrání svalovou hmotu před jejím úbytkem. Přináší tělu mnohem rychlejší regeneraci a oddaluje únavu. Má nepopiratelně kladný vliv na veškerou fyzickou aktivitu. Nejedná se o jejich přínos jen v případě, že by šlo o silové aktivity, silové sporty. Užitečný je také u vytrvalostních sportů a aktivit.

Aminokyseliny potřebuje každý, nejen sportovci

Každodenní příjem aminokyselin ve formě bílkovin potřebuje naše tělo jako zdroj pro to, aby si dokázalo vytvořit vlastní bílkoviny. K jejich dostatečnému přísunu zcela postačuje vyvážená strava, to jak rostlinná i živočišná. Není potřeba užívat další prostředky nad její rámec. Existují ale situace, kdy je dobré jejich přísun zvýšit. Jedná se především o dlouhodobou zátěž, stres, vážná onemocnění, dlouhodobé infekce.

Potřebujete BCAA pro kvalitní trénink? Chci BCAA

clanek_1494853150

Zobrazit další / všechny články