Antioxidanty pro lepší zdraví

Antioxidanty pro lepší zdraví

Antioxidanty jsou látky, které chrání náš organismus před nežádoucími chemickými reakcemi, které se jinak negativně promítají do našeho zdraví. Fungují totiž tím způsobem, že neutralizují volné radikály, které našemu organismu škodí. Pro lepší představu je dobré si uvést nějaké případy toho, jak moc jsou účinné a naše tělo by se bez nich neobešlo.

Důležité funkce antioxidantů

Konkrétních příkladů jejich působení je celá řada. Antioxidanty efektivně snižují tzv. oxidativní stres. Ten vzniká v organismu každého člověka. Jeho zákeřností je to, že stojí za vznikem a probuzením nemocí jako jsou ateroskleróza, rakovina, Alzheimer, nebo srdeční onemocnění. Tím, že působí protizánětlivě, pomáhají redukovat trombózu a zabraňují adhezi buněk. Zároveň vychytávají volné radikály, dokáží neutralizovat toxicitu a tlumí oxidační působení na DNA, což vlastně znamená, že zpomalují stárnutí organismu.

Antioxidanty se dělí podle toho, kde nacházíme jejich zdroj. Přirozené logicky najdeme v přírodě, jejich zdroji je ovoce, zelenina, různá semena, ořechy, zelený čaj, červené víno, najdeme je i v organismu, jako enzymy. Druhou skupinou jsou antioxidanty syntetické. Ty jsou součástí potravinových doplňků, jsou tedy vyráběny pouze uměle.

Které potraviny jsou bohaté na antioxidanty

Kde tedy antioxidanty načerpat. K těm nejvýznamnějším antioxidantům a vitamínům patří Vitamín E, C a Beta- Karoten. Jejich velké množství je zastoupeno v ovoci a zelenině. Zaměřte se na hroznové víno, červené grepy, meruňky, lesní plody, ze zeleniny pak na červenou řepu, brokolici, listovou zeleninu, špenát, papriky, cibuli, rajčata atd. Dalšími antioxidanty jsou minerální látky, zejména zinek a selen. Zinek je obsažen v drůbeži, červeném mase, mořských plodech, mléčných výrobcích, celozrnných výrobcích, ale třeba také ve fazolích. Selen je obsažen v tuňáku, drůbežím i hovězím mase, celozrnném pečivu a oříškách. Ale nejen potraviny i nápoje našemu organismu mohou antioxidanty poskytnout. Například zelený čaj je na ně bohatý. Dbejte však na to, aby byl dodržen doporučený způsob přípravy. Louhovat pouze dvě minuty, ne déle, jinak do organismu dostáváme mnoho neprospěšného taninu.

Syntetické nemohou nahradit přírodní

Pokud chcete tělu dopřát antioxidanty formou doplňků stravy, pak máte jistě na výběr z mnoha kvalitních preparátů. Mohou s jejich doplněním pomoci, ale ty přírodní v plné míře nenahradí. Proto je tak velmi důležité starat se o svůj jídelníček. Jíst pestrou a vyváženou stravu, nevyhýbat se žádným potravinám. Antioxidační látky totiž mnohem efektivněji fungují v případě, že mohou takříkajíc spolupracovat. Nejvíce by jejich pravidelný přísun měli zvážit všichni, v jejichž jídelníčku jsou pravidelně zastoupeny uzeniny, smažená jídla, kouří, často se stravují v rychlém občerstvení. Příjem antioxidantů je nezbytný pro správné fungování našeho organismu, ale nezapomínejte ani na to, že užívání jejich nadměrného množství může být i škodlivé. Nejlepší co pro sebe můžete udělat je jednoduše dodržovat zdravou výživu.  

Nemáte dostatek vitamínů či minerálních látek? Chci Multivitamíny

fgfg

Zobrazit další / všechny články