Není rýže jako rýže

Není rýže jako rýže

Rýže je skvělým zdrojem sacharidů. To samozřejmě mohou ocenit nejen sportovci a kulturisti. Je totiž jedním z bohatých zdrojů energie. Samozřejmě, že nejvíce se jí sní v Asii, ta je také jejím největším dovozcem. A i když se zrnka rýže mohou zdát stejná, nebo velmi podobná, nedejte se zmást, existuje totiž velmi mnoho druhů rýže. Kromě dlouhozrnné, střednězrnné a kulatozrnné, je rýže k dostání také v podobě mouky, škrobu, rýžové krupice, vína i piva.

U nás k té nejběžnější patří ta, která je již připravena přímo ve varných sáčcích. Pozor však na její kvalitu, ne vždy totiž platí poměr čím dražší, tím také lepší.

Loupanou rýži známe jako rýži bílou. Ta může mít podobu rýže dlouhozrnné, střednězrnné i zlatozrnné. Loupaná rýže je již logicky beze slupek, což paradoxně znamená, že je ochuzena o mnohé vitamíny a minerály. Když mluvíme o vitamínech, myslíme tím vitamín A, B12, C a D, minerály obsažené v rýži jsou sodík a draslík.  Mezi bílou rýži můžeme zařadit také rýži s názvem Basmati. I tato obsahuje velký poměr sacharidů.

Jasmínová rýže je typická svojí vůní a jemností. Má dlouhá zrna a je jí možné dostat ve variantě bílé, ale i hnědé. Dobře uskladněná, tedy v suchu a chladu, vydrží i více než dva roky. Celozrnná rýže obsahuje tuky, bílkoviny i vlákninu. Udržuje v těle nízký glykemický index.

Natural rýže může být loupaná i neloupaná, obsahuje živiny, tolik potřebnou vlákninu, vitamíny, minerály i nenasycené mastné kyseliny. K její přípravě je nutná delší doba, vaří se totiž i desítky minut.

Tzv. předvařená rýže, neboli parboiled se při vaření nelepí. To bývá často v naší kuchyni bráno jako její přednost. Avšak pro přípravu originálního rizota nebo sushi, je právě pro tuto svou vlastnost absolutně nevhodná. Tato rýže může vydržet ve skvělém stavu až rok a půl.

Rýži je možné připravovat několika různými způsoby. Velmi běžný je samozřejmě vaření. K tomuto způsobu úpravy se hodí především dlouhozrnná rýže. Vaří se cca dvacet minut, bohužel dlouhým vařením ztrácí své živiny. Mimo vaření můžeme rýži také dusit. Tato varianta je pro zachování minerálů a vitamínů nesporně šetrnější.

Je důležité dbát na dodržení postupu přípravy rýže. Stěžejní je dodržet dobu jejího vaření, či dušení, která je na konkrétním typu rýže vždy uvedená. Předejdete tak tomu, že bude rýže ještě příliš tvrdá, nebo naopak měkká.

Rýži je možné konzumovat několikrát týdně, ať už zvolíte jako přílohu mason, nebo zeleninu, chybu neuděláte.

Nevíte si rady se správným stravováním?

Chci jídelníček

Zobrazit další / všechny články